Vad är SEO?

SEO (sökmotoroptimering) betyder sökmotoroptimering. Syftet med SEO är att ranka så högt som möjligt i sökresultaten. Med bättre ranking i Google kan du generera mer trafik (organisk trafik) till webbplatsen. När vi pratar om SEO så kretsar samtalet ofta kring hur man kan synas på Google, eftersom det är den överlägset största sökmotorn. Vi får dock inte glömma att det även finns andra sökmotorer som Yahoo, Bing, Youtube och så vidare. Det finns flera sätt att optimera din webbplats för sökning. Google har som sagt över 200 signaler som den använder för att avgöra en webbplatss relevans och värde i sökresultat. Alla dessa signaler kan delas in i två huvudgrupper, nämligen n-sida och o-sida signaler. Själva analysdelen är också en stor del av arbetet när man skapar sin SEO-strategi. Det är trots allt den som skapar grunden för all optimering du gör. För att svara på frågan om vad SEO är brukar jag tänka på följande tre delområden:
  1. Sökordsanalys
  2. Sidoptimering
  3. Off-page optimering
Search Engine Lands periodiska tabell över SEO framgångsfaktorer (bilden nedan) visar en tydlig skillnad mellan on-page och off-page faktorer.

1. Sökordsanalys

Sökmotoroptimering börjar oftast med en sökordsanalys, det vill säga en analys där du studerar vilka söktermer som används för att hitta din produkt eller tjänst. I denna analys skapar du en förståelse för sökbeteende och vilka termer du bör förekomma i Google. Det här är också ett bra ställe att börja om du gör en SEO-analys på din webbplats. Välj dina primära sökord noggrant för att göra det tydligt vad din webbplats handlar om och för att få så relevant trafik som möjligt. När du har identifierat dina viktigaste sökord är målet att rankas högt i sökresultaten för relaterade sökord och fraser. Kom också ihåg att sökbeteende och sökord kan variera mycket mellan olika personer. Flera meningar används nämligen ofta för att hitta samma information. Tips : Kontrollera också vad dina högst rankade konkurrenter gör. Det är kanske det mest effektiva sättet att få inspiration och skapa en sökordsstrategi.

2. Sidoptimering

När sökordsanalysen är klar är det viktigt att fokusera på webbplatsens SEO. Den innehåller allt som du direkt kan påverka genom optimeringen av din webbplats. Ofta görs detta genom att optimera dina SEO-texter (inlägg) och de tekniskt orienterade delarna av din webbplats.

SEO-texter

Dina inlägg och målsidor bör optimalt generera så mycket organisk trafik som möjligt. För detta måste innehållet vara bra och lätt att förstå för både sökmotorer och besökare. Bra SEO-texter uppfyller vanligtvis bland annat följande kriterier:
  • SEO-optimerad rubrikstruktur (h1, h2, h3, etc.).
  • Primära sökord visas i sidrubriken och underrubrikerna.
  • Optimerad metatext (titel och beskrivning).
  • SEO-optimerade bilder (Alternativ text, storlek, filnamn, plats).
  • Textens längd och sökordets frekvens är optimala (beror på sökordet, men 1-3 % brukar vara ok).
  • Relaterade nyckelord (LSI nyckelord).
  • Interna och externa länkar.
  • Listor med listor (ev. tabeller).
  • Optimerad för utvalda utdrag.

Teknisk SEO

Teknisk sökmotoroptimering är den del av sökmotoroptimering som kan vara svår att hantera, särskilt för mindre tekniskt skickliga personer. Några tips för att förbättra den tekniska sidan av din webbplats inkluderar:
  • Skapa en logisk länkstruktur, navigering och design med betoning på nyckelord.
  • URL-strukturen är logisk och tydlig, helst inte för lång.
  • Minska laddningstider med cachning, lättare webbsidor, bildoptimering, etc.
  • Se till att du har ren HTML (undvik onödig kod etc.).
  • Sökmotorer indexerar sidor.
  • Sidresurser laddas kronologiskt uppifrån och ned.
  • Bli av med omdirigeringskedjor.
  • Lägg till strukturerad data vid behov.
  • Alla icke-relevanta sidor har noindex-taggen.
  • m.fl.

3. Off-page optimering

Off-page SEO handlar till stor del om länkbyggande och faktorer utanför din domän. Länkar från andra webbplatser överför så kallat länkvärde (länkjuice) till domännamnet, vilket ökar värdet på sajtens domännamn. När du försöker få länkar från andra webbplatser, kom ihåg att inte alla länkar är lika värdefulla. Länkens värde kan bland annat påverkas av:
  • Länkens relevans (ämne och nyckelord).
  • Värdet på domännamnet (Domain Authority, DA) för den länkade webbplatsen, vilket påverkas av både innehållet på webbsidan och länkträdet.
  • Domänlänkar Trustflow .
  • Nyckelord i ankartexter (ankartext).
Kanske lite mer indirekt, en webbplatss off-page SEO kan också påverkas av följande faktorer:
  • Rykte och antal delningar på sociala medier.
  • Sökmotorn söker efter ditt varumärke direkt eller tillsammans med relevanta sökord.
  • Negativ SEO (spam)
Off-page SEO och inkommande länkar från andra domäner är en av Googles viktigaste rankningssignaler. Google ser i grunden länkar som förtroendehöjande signaler (bilder av förtroende). Om någon nämner dig eller hänvisar (länkar) till något innehåll på din webbplats betyder det att din webbplats har värdefullt innehåll. Men så enkelt kan det inte vara… Nej, självklart inte. Inkommande länkar kan också vara skadliga om de kommer från irrelevanta och dåliga domäner. Men så länge länkarna är relevanta och naturliga är de faktiskt väldigt värdefulla.