Kuinka uttivita oikoet avainsanat?

Nyckelord betyder ett ord eller en fras som sammanfattar vad texten handlar om. Inom SEO (sökmotoroptimering) är ett sökord en sökterm som kan hjälpa till att uppnå affärsmål. Här pratar vi bara om SEO och digital marknadsföring. 

Att förstå hur man arbetar med sökord är en viktig del av SEO framgång. Dels ska den tidigare analysen göras korrekt, dels ska innehållet skapas korrekt i förhållande till sökorden. Följ med och låt oss se hur man tänker. Och framför allt hur man gör det praktiskt.

Nyckelord och deras betydelse för framgångsrik SEO

Konkurrensen inom organisk SEO är hård. Och det blir inte lättare i framtiden. Med rätt nyckelord som utgångspunkt har du en grund att stå på. Det skapade innehållet ges fokus och riktning. Därmed leder det till fler besökare och fler affärer.

Här tittar vi på flera saker relaterade till sökord, t.ex.

  • Relevans, sökvolym och konkurrens
  • Ett verktyg för att hitta nyckelord
  • Exempel på användning av nyckelord
  • Organisera nyckelord
  • Hur man tar sig från sökordsanalys till innehåll
  • Sökordsplacering

Relevans och antal sökningar

Sökvolym och relevans är oftast det första du lägger märke till när det kommer till sökord. Sökvolym är antalet Google-sökningar per månad. Till exempel kan breda, populära söktermer ha tusentals sökningar per månad. Sökord med lägre volym kan dock vara viktiga eftersom de har mer betydelse, till exempel för att de ligger närmare ett köp.

När man tittar på exponering handlar det om att matcha sökning med produkter och nisch. Närhet till shopping är som sagt också en viktig värdeindikator.

Men vad menas med shoppingnärhet? Jo, det kan vara bra att titta på dina sökord med kundens köpcykel i åtanke. Syftet med vissa sökord kan vara ganska oklart, till exempel breda sökord som “vitamin D”. En mer specifik sökning, som “vad är ett billigt D-vitamintillskott”, avslöjar dock ännu mer om syftet.

Konkurrens om sökord

När man tittar på relevans och volym finns det en annan viktig faktor att ta hänsyn till, nämligen konkurrensen om sökordet. I allmänhet är populära sökord med hög volym också mycket konkurrenskraftiga.

Det betyder att du måste kompromissa. Är det verkligen värt att investera i sökord där konkurrensen är så hård att det kan vara svårt att försvara sig? Och vilken typ av sidor rankas egentligen högt när du googlar på dessa sökord?

Sökord med mycket hög konkurrens är ofta korta nyckelsökningar. Numera är allt fler sökningar så kallade long tail-sökningar, där man söker efter längre fraser. Denna utveckling innebär att du måste fokusera ditt innehåll på att uppfylla dem.

Ett sätt är till exempel att sikta på longtail-sökord i en viss del av texten, där undertexten är optimerad. Detta kan vara ett sätt att träffa stora nyckelord, men inkluderar även långa svansar med lite lägre sökvolym.

Verktyget hittar rätt nyckelord

En bra sökordsanalys är grunden för att hitta bra sökord. Och det finns massor av bra verktyg där ute, både gratis och premium. Två exempel på gratisverktyg är Ubersuggest och KWFinder. Några betalverktyg inkluderar Ahrefs och Moz. Dessutom finns det en Google sökordsplanerare.

De visar viktiga mätvärden som sökvolym, konkurrens och vilka webbplatser som rankas högt för olika sökord. Ofta kan du även spara datan hemma. När du börjar sortera och gräva djupare i din analys hittar du ofta många värdefulla sökord och referenser till ditt innehåll.

Exempel på nyckelord

Det enklaste sättet att förstå nyckelord är att titta på olika webbplatser som exempel. Några nyckelord för den här webbplatsen inkluderar innehållsmarknadsföring, SEO, copywriting och nyhetsbrev.

Dessa har höga sökvolymer, även om de är relevanta eftersom de är några av de tjänster jag erbjuder som frilansare. Därför är de en del av min webbplatsstruktur och menyer. De är så kallade ”pelarinnehåll”, centrala ämnen som jag vill hamna högt inom.

Inom SEO brukar vi prata om pelarinnehåll och klusterinnehåll. Pillar är en sammanställd artikel som borde svara på allt som någon kan tänkas tänka på i ämnet. Kluster nöjer sig med ett mer begränsat ämnesområde, som till exempel kan hamna högt på Google för att svara på en viss begränsad fråga.

Tanken är då att en kombination av pelar- och klusterinnehåll ska resultera i att du blir en Google-auktoritet, som rankas högt för en mängd olika söktermer, korta och långa.

Hur man bäst gör detta diskuteras. Till exempel är interna länkar ett sätt att hålla ihop ditt kluster. Men det är förmodligen en bra strategi att bli en digital ledare i din bransch.

Det är rent praktiskt för mig att fylla fler och fler blogginlägg som den här för att träffa mer begränsade termer. Det är också ett sätt att etablera sajten som en auktoritet i olika ämnen.

Både Google och läsare förstår nog att det är större chans att jag vet vad jag pratar om när till exempel mina texter länkar till en massa andra SEO-relaterade artiklar. Givetvis förutsatt att innehållet håller hög kvalitet.

Organisera dina sökord

Sökordsanalys leder ofta till olika sökord och andra sökningar. När du har samlat dem alla är det dags att organisera och värdera dem. Antalet ansökningar är en självklar första utgångspunkt.

Eftersom relevans och konkurrens är godtyckliga kan det vara bra att sätta ett eget betyg på exempelvis en skala från 1-5. Det kan också vara bra att ta med kategorier för olika ämnen eller syften. Ju lämpligare sätt att sortera sökord, desto lättare är det att organisera och optimera.

När jag har jobbat med sökordsanalys för större kunder hamnar allt detta ofta i ett välsorterat Excel-kalkylblad. Att samla in nyckelord ger dig en bra överblick. Det är till exempel mycket lättare att sortera utifrån antal sökningar, relevans och andra faktorer. Det gör det också enklare när du behöver göra verklighet av dina sökord och skapa innehåll.

Från nyckelord till innehåll

Nästa steg efter att ha samlat in de rätta sökorden är att börja skapa innehåll. Ska du skapa en helt ny sajt kan det vara bra att förbereda strukturen på de olika menyerna för att hitta rätt.

Ett Excel-dokument med de olika menyer och webbsidor som behöver skapas ger en riktigt bra överblick. Om många av innehållsidéerna är blogginlägg kan det vara en bra idé att börja skapa en innehållsplan . Dels är det ett sätt att hålla koll på vad man behöver skriva om, dels är det ett sätt att schemalägga ett inlägg.

Men struktur och publicering är inte den enda utmaningen. Kom ihåg att endast en text ska motsvara ett eller flera sökord. Om flera webbsidor på en sajt konkurrerar om samma sökningar finns det en risk att ingen av dem hamnar högt. Detta kallas vanligtvis inom SEO som “sökord kannibalism”.

Sökordsplacering

När du väl har hittat ditt sökord bör det finnas på flera ställen. Titlar, URL, introduktion, titel och metabeskrivning är några av de viktigaste. Det måste göras klart för sökmotorerna att nyckelordet är det centrala temat i texten.

De olika sökorden som texten är riktad till måste också finnas i rätt mängd i brödtexten. Inte alltför sällan. Men den bör inte heller överoptimeras eftersom den kan minska läsbarheten och bli straffad av Google.

Ett sätt att få ett bra grepp om detta är att använda Yoast SEO-plugin (om du arbetar med WordPress). Den utvärderar din textoptimering och ditt språk medan du skriver, vilket är väldigt praktiskt, speciellt när du skriver SEO-kopia.