Det första steget är att helt enkelt dyka upp.
Sökmotorer är svarsmaskiner, som vi diskuterade i kapitel 1. Genom att göra detta kan sökmotorer ge de mest relevanta svaren på användarnas frågor genom att upptäcka, förstå och organisera internets innehåll.
Ditt innehåll måste först vara synligt för sökmotorer för att visas i sökresultaten. Om din webbplats inte kan hittas kommer du aldrig att visas på sökmotorns resultatsida (SERPs) (Search Engine Results Page).
Vad är grejen med sökmotorer?
En sökmotors tre primära funktioner är följande:
Genomsökning är processen att sålla igenom koden och innehållet i varje webbadress de stöter på för att hitta ny information.
Lagring och organisering av information som samlats in genom genomsökning. Så fort en sida läggs till i indexet har den större chans att dyka upp i sökresultaten.
Sortera resultaten så att de mest relevanta objekten visas högst upp och de minst relevanta objekten visas längst ned.
Vad syftar på att genomsöka med en sökmotor?
När sökmotorer skickar ut ett team av robotar (kallade crawlers eller spindlar) för att hitta nytt och uppdaterat innehåll kallas processen genomsökning. Länka till innehåll är det primära sättet att människor upptäcker det, oavsett vilken typ av innehåll det är.
Vilket ord menar du?
Definitionerna i det här avsnittet kan vara svåra för dig. För att hjälpa dig hålla dig uppdaterad har vi inkluderat kapitelspecifika definitioner i vår SEO-ordlista.
Definitioner från kapitel 2 finns här.
Sökmotorrobotar, även kända som spindlar, letar efter nytt innehåll på webben.
När några webbsidor har laddats ner följer Googlebot länkarna på dessa sidor för att upptäcka nya webbadresser. Googles sökrobot kan hitta nytt innehåll och lägga till det i en enorm databas med upptäckta webbadresser som kallas koffein, som används av sökare som letar efter innehåll som sökroboten tror att de kommer att vara intresserade av.
Indexering i samband med en sökmotor är vad det handlar om.
För att ge sökare de bästa resultaten bearbetar och lagrar sökmotorer informationen de hittar i en databas som kallas ett index.
Rankning i en sökmotor
En sökmotors index genomsöks efter mycket relevant innehåll och ordnas sedan i hopp om att svara på den som söker. Sökmotorer gör detta hela tiden. Sökresultaten rangordnas efter deras relevans. Det betyder att en webbplats som rankas högt på en sökmotors resultatsida (SERP) anses mer relevant än en lägre rankad webbplats.
För att förhindra att sökmotorer genomsöker din webbplats, eller för att instruera sökmotorer att inte inkludera vissa sidor i sitt index, kan du använda en mängd olika tekniker. Om du vill att ditt innehåll ska visas i sökresultat måste du först göra det tillgängligt för sökrobotar och indexerbart. Om det inte är det är det praktiskt taget omöjligt att skilja.
Efter att ha läst det här kapitlet kommer du att veta hur du använder sökmotorns funktioner till din fördel.
Eftersom inte alla sökmotorer skapas lika, i SEO-världen,
Det finns en vanlig missuppfattning bland nybörjare om den relativa betydelsen av olika sökmotorer. Hur viktigt är det för ditt företag att optimera för Bing, Yahoo och andra sökmotorer? Även om det finns över 30 stora sökmotorer på nätet, fokuserar SEO-communityt nästan uteslutande på Googles algoritmiska förändringar. Varför? I ett nötskal är Google den populäraste sökmotorn på Internet. Över 90 % av webbsökningarna sker på Google om vi tar hänsyn till alla företagets egenskaper, såsom Google Maps, Google Bilder och YouTube (en Google-egendom).
Kan sökmotorer hitta dina webbsidor via “crawl”?
För att visas i SERP:erna måste du först se till att din webbplats genomsöks och indexeras, som du just har lärt dig. Ett bra ställe att börja om du redan har en hemsida är att se hur många sidor som ingår i indexet. Detta ger dig en god uppfattning om huruvida Google genomsöker eller inte hittar alla sidor du vill att den ska till, och ingen som du inte gör det.
Den avancerade sökoperatorn “site:yourdomain.com” kan användas för att se vilka av dina sidor som har indexerats. Ange “site:yourdomain.com” i sökfältet på Google. Resultat för den angivna platsen kommer att returneras genom att använda detta kommando:
En bild tagen från en webbplats:
antalet resultat som visas under sökrutan när du söker efter moz i Google.
Det finns vissa skillnader i antalet resultat som Google visar (se “Om XX resultat”), men det ger dig en bra uppfattning om vilka sidor på din webbplats som är indexerade och hur de rankas för närvarande.
Håll ett öga på rapporten Indextäckning i Google Search Console för mer exakta resultat. Om du inte redan har ett Google Search Console-konto kan du registrera dig för ett gratis. Webbplatskartor kan skickas med det här verktyget och du kan spåra hur många sidor som har lagts till till Googles index.
Det finns flera möjliga orsaker till att du inte visas i sökresultaten:
Sökrobotar har ännu inte upptäckt din helt nya webbplats.
Det finns inga externa länkar till din webbplats.
Robotar har svårt att genomsöka din webbplats på grund av din webbplatss komplicerade navigering.
Sökmotorer hindras från att genomsöka din webbplats på grund av någon grundläggande kod som kallas sökrobotdirektiv.
Google har straffat din webbplats för att använda spammetoder.
Gör det tydligt för sökmotorerna hur man hittar din webbplats.
Det finns några optimeringar du kan implementera för att bättre styra Googlebot hur du vill att ditt webbinnehåll ska genomsökas om du upptäcker att några av dina viktiga sidor saknas i indexet eller om några av dina oviktiga sidor av misstag indexerades med Google Search Console eller “webbplatsen :domain.com” avancerad sökoperator. Genomsökningsinstruktioner från sökmotorer kan hjälpa dig att få mer kontroll över innehållet som visas i sökresultaten.
Med MOZ PRO kan du se vilka sidor Google kan genomsöka.
Med Moz Pro kan du se vilka sidor Google kan indexera.
Din webbplatss genomsökningsbarhet, från kritiska sökrobotproblem som blockerar Google till innehållsproblem som påverkar rankningar, kan fastställas med hjälp av Moz Pro. Dra nytta av en gratis provperiod och börja jobba direkt:
De flesta fokuserar på att se till att Google kan hitta deras viktigaste sidor, men det är lätt att förbise det faktum att det troligen finns sidor som du inte vill att Googlebot ska upptäcka. Saker som gamla webbadresser med tunt innehåll, dubbletter av webbadresser (som sorterings- och filtreringsparametrar för e-handel), speciella kampanjkodsidor, iscensättnings- eller testsidor och så vidare är exempel.
Använd robots.txt för att hindra Googlebot från att komma åt vissa delar av din webbplats.
Robots.txt
Om du vill att sökmotorer ska genomsöka specifika delar av din webbplats kan du använda robots txt-filer, som finns i rotkatalogen på din webbplats (example.yourdomain.com/ robots.txt).