Bloggare som utmärker sig i sitt hantverk har inte bara förmågan att orda på en sida. De är också ansvariga för hur bra deras innehåll gör sig i sökresultaten. Som ett resultat behöver du en grundläggande förståelse för sökmotoroptimering, eller “på sidan” SEO.
Vad är “on-page SEO” när det gäller sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering (SEO) som helt och hållet sker inom din webbplats HTML-kod och innehåll kallas “på sidan optimering”.
Sidtiteln, rubrikerna (h1 och h2-taggar), URL, innehåll, metabeskrivningar, interna länkar och mer kan alla optimeras.
Optimera din webbplatss SEO på sidan
Det är en bra idé att börja med grunderna om du är ny på SEO. Webbsidesstrukturen måste optimeras både tekniskt och grammatiskt om den ska rankas högre i Google-sökning.
Din målgrupp kommer att ha lättare att hitta din sida på Google om den är optimerad, och de kommer att känna sig mer nöjda när de har läst, sett eller upplevt den.
Vad du behöver göra är att ha ditt primära sökord (alias sökarens fråga) i åtanke och göra sidan läsbar, skumbar, begriplig och delbar.
Om du vill göra det lättare för Google att hitta och förstå ditt innehåll finns det ett antal saker du kan göra för att förbättra din sidas chanser att rankas bra i sökningar.
Vi har sammanställt en lista över viktiga element på sidan och resurser för SEO-tjänster på sidan och innehållsoptimering nedan.
Här är de ämnen vi kommer att diskutera i den här artikeln:
on-page-seo-checklista
Titel
Bra titlar kan ha en enorm inverkan på en författares framgång. För att få en användares uppmärksamhet och öka sidans CTR står den högst upp på vår SEO-checklista på sidan och måste implementeras.
Om din artikels titel inte reflekterar användarens avsikt, kommer de inte att klicka sig igenom och läsa den.
Titeln ska vara tillgänglig för både användare och sökmotorer. Så se till att inkludera titeltaggar på varje sida på din webbplats. Även om din H1-tagg och titel inte nödvändigtvis ska upprepa varandra, vill du fortfarande att de ska länkas.
Rekommendationer för ytterligare läsning
Titeletiketter: En snabbguide
En steg-för-steg-guide för att generera innehållsidéer från att undersöka ett ämne
Relaterade resurser
H1- och titeltaggarna kontrolleras med avseende på sökordsstoppning av On Page SEO Checker.
Ditt ämnes mest populära rubriker och bakåtlänkar finns i ämnesforskning.
URL
Din webbadress ska vara enkel och lätt att komma ihåg (använd inte konstiga siffror och bokstäver!).
Precis som din titel kan du använda ditt sökord i webbadressen.
Som en allmän tumregel bör du undvika att inkludera årtalet i din webbadress (till exempel www.example.com/bästa vintergröna innehåll-2017).
Du bör undvika att inkludera årtalet i webbadressen om du vill att ditt innehåll ska vara vintergrönt (dvs. sökvänligt år efter år).
Ett bra exempel på detta är en “best of”-kompilering. Med titeln “Bästa trådlösa hörlurar 2020” och webbadressen “/Bästa trådlösa hörlurar 2020” kan du få din webbplats rankad för “Bästa trådlösa hörlurar 2020” på Google.
För att undvika att behöva ändra webbadressen och ställa in en omdirigering, uppdatera helt enkelt inläggets rubrik till “Bästa trådlösa hörlurar 2021” och du kommer att kunna rikta in dig på “bästa trådlösa hörlurar 2021” med samma sida.
Men om du vill skriva en artikel om de “galnaste händelserna 2020” kommer du inte att använda samma innehåll 2021 för att rikta in dig på de “galnaste händelserna 2021”, eftersom ditt innehåll är specifikt anpassat för det året.
Undvik 404-fel och förlora SEO-värde genom att lägga till en korrekt omdirigering om du bestämmer dig för att ändra webbadressen till en webbsida.
Rekommendationer för ytterligare läsning
Skapa SEO-vänliga webbadresser
SEO 301-omdirigeringar: Den definitiva guiden
Relaterade resurser
Om du vill försäkra dig om att dina webbadresser inte är för långa eller har för många understreck, kan SEMrush Site Audit hjälpa dig.
När det kommer till en webbplatss metabeskrivning
Metabeskrivningar är ett utmärkt sätt att få din webbplats att sticka ut från resten av resultaten på sökmotorernas resultatsidor (SERP). Metabeskrivningar som inte är välskrivna kan få folk att hoppa över ditt resultat och gå med något annat på SERP.
Semantiskt relaterade fraser och nyckeltermer
Som en sökare kan du vara säker på att den här sidan är relevant för det du letar efter; som ett resultat kommer du att se en ökning av din sidas sökmotorrankning också!
Det kallas “innehållsmarknadsföring” när du skapar och publicerar nya blogginlägg, videor och andra onlinemedier för att marknadsföra ditt företags onlinenärvaro.
Kolla in detta inspelade webbseminarium med Ross Tavendale, Tommy Griffith och Tristam Jarman om sökordsforskning för att bättre förstå konceptet med semantisk sökning.
Relaterade resurser
Semantiskt relaterade sökord för de du skriver innehåll för tillhandahålls av SEMrush SEO Content Template. Exempel på innehåll från de högst rankade webbplatserna finns däre likaså.
SEMrush SEO Writing Assistant kontrollerar om din text är optimerad med ditt mål och relaterade sökord och kan ansluta direkt till ett Google-dokument, WordPress eller kontrollera i själva SEMrush.
Det finns en enorm lista med sökord baserad på ditt frösökord i SEMrush Keyword Magic Tool.
Markeringsspråk som används i rubriker (H1, H2, etc)
Att använda ett kapslat hierarkisystem med tydliga rubriker för att separera avsnitt av din text är en av de enklaste och vanligaste metoderna.
Från den mest allmänna rubriken, H1, till den mest specifika underrubriken, bör H6 användas för att kapsla header-taggar.
Intern internetdelning
Intern länkning kan vara ett bra ställe att börja om du inte har mycket tid att ägna åt länkbyggande.
Innehåll som är detsamma som ett annat
Över 45 % av webbplatserna hade dubblettinnehåll och 50 % av webbplatserna hade dubbletttitlar, enligt vår SEO-misstagsstudie. Även om du inte kommer att få en påföljd för detta, kommer sökmotorer att ta detta som ett tecken på att din webbplats har lite eller inget värde för sina besökare.
Genomsökningsbarhet
Om din webbplats inte är genomsökningsbar kommer alla dina SEO-ansträngningar att ha varit förgäves.
För att göra detta, se till att undvika följande situationer, som kan försämra din förmåga att genomsöka:
Länkar som inte fungerar
en brist på länkar på sidan
En sitemap.xml saknas.
Implementering av en “noindex”-tagg
Hastighet för sidladdning
Hastigheten med vilken en webbplats kan laddas är avgörande för SEO. Även en millisekunds fördröjning kan få en användare att lämna din artikel och gå till en annan. Det är inte ens en sekund.
Bilder med stora filstorlekar på en sida kan vara en enkel orsak till förseningar. Ibland är problemet mer allvarligt, till exempel när det finns problem med din server.
Här är några potentiella stötestenar för sidhastighet:
En överdriven mängd HTML-kod
Omdirigera kedjor och slingor.
HTML- eller CSS-filer som inte har komprimerats
Stora filer med Javascript och CSS
Oavsett orsak är det viktigt att vara medveten om eventuella problem med sidhastighet.
Rekommendationer för ytterligare läsning
SEO och användarupplevelse: hur man optimerar för sidhastighet och tid på webbplatsen
SEO, innehåll och schema spelar alla en roll för att bestämma en webbplatss rankning.
Med hjälp av Google Pagespeed Insights kan du enkelt kontrollera hur snabbt din sida laddas och få förslag på hur du kan göra den ännu snabbare.
Mobilvänlighet
Naturligtvis tar responsiv design och utveckling av mobila webbsidor tid och ansträngning att implementera och underhålla. Det är inte något du kan åstadkomma på en enda dag, men det är väl värt ansträngningen.
Sedan Google officiellt bytte till mobil-först indexering 2020, har mobilanpassade webbplatser en stark prioritet i mobila SERP.
Textens längd
Kom ihåg att det inte finns något sådant som en “perfekt” längd för innehåll; fokusera istället på att göra ditt innehåll tillräckligt långt för att vara användbart för både läsare och sökmotorer.
Enligt en färsk studie är det genomsnittliga antalet ord på Googles första sida runt 1400. Men om sökfrågan antyder att någon letar efter ett snabbt svar, tråka inte ut användarna med ett extremt långt innehåll.
Enligt Googles John Mueller kommer ordräkningen ensam inte att leda dig till toppen av sökresultaten.
Läsbarhet
Graden av läsbarhet påverkas av en mängd olika faktorer. Varje aspekt av textens design och struktur, såväl som dess stil och grammatik, kommer att påverka.
Det finns några SEO-verktyg som kan hjälpa dig att bestämma läsbarheten för ditt innehåll innan du skickar in det för publicering.