Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå baserad på ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare kan hitta varandra. Intresserad av hur? För att lyckas med sökmotoroptimering (SEO) måste du aktivt skapa och publicera innehåll på din webbplats. Men hur väljer du rätt sökord? I den här artikeln ger vi dig svaret!Vad är sökordsanalys?
Oavsett om du själv jobbar med sökmotoroptimering eller om du är ute efter att köpa SEO så har du förmodligen stött på begreppet “sökordsanalys”. Men vad är detta egentligen? För att kort förklara vad denna typ av analys handlar om är att hitta potentiella sökord/sökord som du kan rikta in dig på för att förbättra din synlighet på Google och andra sökmotorer. I allmänhet vill du hitta potentiella sökord som är relaterade till din produkt eller tjänst. På Adsight har vi till exempel gjort en sökordsanalys för att identifiera sökord relaterade till våra tjänster – SEO, online och digital annonsering. Ord som vi sedan skriver texter till i vår databank. Precis som texten du läser nu! Vi gör samma sak när vi arbetar med våra kunder – vi börjar med att identifiera intressanta ord som vi kan använda för att få dem att exponeras och därmed driva mer trafik till deras webbplats, vilket i sin tur, kommer att leda till ökade intäkter.Att hitta rätt ord är viktigt
Olika verktyg och metoder används för att hitta och identifiera dessa nyckelord, som vi kommer att diskutera mer om senare i denna artikel. Det räcker dock inte att bara identifiera ord relaterade till din produkt/tjänst, det är viktigt att hitta rätt sökord. Alla SEOs har förmodligen sin egen åsikt om vad de “rätta” sökorden är, men jag tror personligen att de har följande komponenter:- Relaterat till deras produkt/tjänst
- Så många sökningar som möjligt
- Så lite organisk konkurrens som möjligt
- Ord som är relaterade till deras produkt/tjänst – Som du säkert förstår är det oerhört viktigt att förekomma i ord som är relaterade till din produkt/tjänst. Om du däremot bara är nyfiken och bara gissar vad folk söker efter när de söker efter de du erbjuder dem, riskerar du att gå miste om många andra ord med stor potential.
- Få så många sökningar som möjligt – Oavsett om ditt mål är att använda SEO för att öka intäkterna eller arbeta med att bygga ditt varumärke, behöver du utan tvekan se dina ord med så många som söker.
- Så lite organisk konkurrens som möjligt – Men ibland spelar det ingen roll hur relevant ett ord är för din produkt/tjänst och hur många sökningar det har. Om den organiska konkurrensen om det ordet är för stark kommer du aldrig att synas med det!
Resultat
Sammanfattningsvis handlar sökordsanalys om att hitta nyckelord som hjälper dig att nå dina mål med sökmotoroptimering på ett så tids- och kostnadseffektivt sätt som möjligt!Hur man gör sökordsanalys
Nu när du har en bättre förståelse för varför den här typen av analys är så viktig tänkte jag visa dig hur du gör en själv.Steg 1 – identifiera nyckelord av intresse
Det första steget i analysen är att hitta ord som är relaterade till din produkt/tjänst. Vid det här laget handlar det mer om kvantitet än kvalitet. Det finns flera verktyg och metoder för detta, men jag kommer att presentera följande:- Relaterade sökningar på Google
- Google sökordsplanerare
- Google Trender
- Konkurrentanalys
- Använd din webbplatsinformation
- Använd Search Console-data