Hur man gör avainsana-analys

Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå baserad på ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare kan hitta varandra. Intresserad av hur? För att lyckas med sökmotoroptimering (SEO) måste du aktivt skapa och publicera innehåll på din webbplats. Men hur väljer du rätt sökord? I den här artikeln ger vi dig svaret!

Vad är sökordsanalys? 

Oavsett om du själv jobbar med sökmotoroptimering eller om du är ute efter att köpa SEO så har du förmodligen stött på begreppet “sökordsanalys”. Men vad är detta egentligen? För att kort förklara vad denna typ av analys handlar om är att hitta potentiella sökord/sökord som du kan rikta in dig på för att förbättra din synlighet på Google och andra sökmotorer. I allmänhet vill du hitta potentiella sökord som är relaterade till din produkt eller tjänst. På Adsight har vi till exempel gjort en sökordsanalys för att identifiera sökord relaterade till våra tjänster – SEO, online och digital annonsering. Ord som vi sedan skriver texter till i vår databank. Precis som texten du läser nu! Vi gör samma sak när vi arbetar med våra kunder – vi börjar med att identifiera intressanta ord som vi kan använda för att få dem att exponeras och därmed driva mer trafik till deras webbplats, vilket i sin tur, kommer att leda till ökade intäkter.

Att hitta rätt ord är viktigt

Olika verktyg och metoder används för att hitta och identifiera dessa nyckelord, som vi kommer att diskutera mer om senare i denna artikel. Det räcker dock inte att bara identifiera ord relaterade till din produkt/tjänst, det är viktigt att hitta rätt sökord. Alla SEOs har förmodligen sin egen åsikt om vad de “rätta” sökorden är, men jag tror personligen att de har följande komponenter:
  • Relaterat till deras produkt/tjänst
  • Så många sökningar som möjligt
  • Så lite organisk konkurrens som möjligt
Så varför är det så viktigt att hitta rätt sökord? Räcker det inte att fokusera på orden du själv kom på? Måste allt vara så komplicerat? För att göra det så enkelt och lärorikt som möjligt tänkte jag dela upp det punkt för punkt:
  • Ord som är relaterade till deras produkt/tjänst – Som du säkert förstår är det oerhört viktigt att förekomma i ord som är relaterade till din produkt/tjänst. Om du däremot bara är nyfiken och bara gissar vad folk söker efter när de söker efter de du erbjuder dem, riskerar du att gå miste om många andra ord med stor potential.
  • Få så många sökningar som möjligt – Oavsett om ditt mål är att använda SEO för att öka intäkterna eller arbeta med att bygga ditt varumärke, behöver du utan tvekan se dina ord med så många som söker.
  • Så lite organisk konkurrens som möjligt – Men ibland spelar det ingen roll hur relevant ett ord är för din produkt/tjänst och hur många sökningar det har. Om den organiska konkurrensen om det ordet är för stark kommer du aldrig att synas med det!

Resultat

Sammanfattningsvis handlar sökordsanalys om att hitta nyckelord som hjälper dig att nå dina mål med sökmotoroptimering på ett så tids- och kostnadseffektivt sätt som möjligt!

Hur man gör sökordsanalys 

Nu när du har en bättre förståelse för varför den här typen av analys är så viktig tänkte jag visa dig hur du gör en själv.

Steg 1 – identifiera nyckelord av intresse 

Det första steget i analysen är att hitta ord som är relaterade till din produkt/tjänst. Vid det här laget handlar det mer om kvantitet än kvalitet. Det finns flera verktyg och metoder för detta, men jag kommer att presentera följande:
  • Relaterade sökningar på Google
  • Google sökordsplanerare
  • Google Trender
  • Konkurrentanalys
  • Använd din webbplatsinformation
  • Använd Search Console-data

Relaterade sökningar på Google

Om du är ny i branschen eller vill göra en enklare analys kan du börja med att kolla relaterade sökningar på Google. Börja med att söka efter din produkt/tjänst: Scrolla sedan till botten av sidan och se vilka andra sökningar som har gjorts relaterade till denna sökning:

Google sökordsplanerare 

Ett annat bra tips är att använda Google Keyword Planner , ett gratisverktyg för dig som annonserar via Google Adwords (framtida Google Ads ). När du är i Sökordsplaneraren väljer du “Sök efter nya nyckelord med en fras, webbplats eller kategori”: Skriv sedan produkten/tjänsten du erbjuder och tryck på “få förslag”: Därefter får du en lång lista med ord relaterade till orden du ger dina kunder:

Google Trender 

Ett annat bra Google-verktyg är Trender , där du kan hitta populära söktermer och relaterade sökningar för ett specifikt ord eller ämne:

Konkurrentanalys

För att hitta intressanta ord har du även möjlighet att analysera vilka sökord dina konkurrenter just nu förekommer på. Du kan göra detta med olika verktyg som Ahrefs och SEMrush. Börja med att lista alla dina konkurrenter, gå sedan till SEMrush och välj “Organic Research” från menyn till vänster: Skriv sedan deras domännamn i sökrutan för att komma åt deras mest trafikdrivande sökord:

Använd din webbplatsinformation 

Sist men inte minst kan du använda din egen webbplatsdata för att hitta nyckelord av intresse. Gå bara till Google Analytics och välj Beteende > Webbplatssökning > Söktermer från menyn till vänster: Du kommer då att kunna komma åt söktermer som folk har använt på din webbplats (förutsatt att du har ett sökfält). Något som kan se ut så här:

Använd Search Console-data

På samma sätt som du kan komma åt data från din webbplats kan du också komma åt data från Google Search Console (GSC). Väl inne, gå till “Resultat” och sedan “Frågor”. Sortera dina frågor efter minst antal klick för att hitta nya sökord av intresse:

Steg 2 – ta reda på sökvolym och organisk konkurrens 

När du har hittat intressanta sökord relaterade till din produkt/tjänst är det dags att ta reda på hur många sökningar som görs på de sökorden och hur den organiska konkurrensen ser ut. Otaliga SEO-verktyg kan användas för detta också, men i det här exemplet kommer vi att använda Keyword Revealer. Redigera verktyget och ange sökordet/n du vill analysera: Klicka sedan på “Utvärdera”: Då kan du se den organiska konkurrensen om det sökordet:

Komprimerad

Som du kan se finns det mycket att tänka på när du gör sökordsanalys. Behöver du hjälp med detta är du hjärtligt välkommen att kontakta oss på Adsight!