Att arbeta med SEO på din webbplats kommer att ge dig bättre resultat i sökmotorer och därmed fler besökare. Men om du inte har optimerat din webbplats tidigare kan det vara svårt att veta vad du ska göra. Här delar vi med oss av våra mest effektiva tips.
Är du intresserad av hur vi kan hjälpa dig på ett mer praktiskt sätt så att du slipper göra allt själv? Här kan du hitta mer information om SEO-arbete för våra kunder.
Vad är sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering, ofta förkortat SEO (Search Engine Optimization), är optimering av onlineinnehåll med syfte att få det att synas så högt som möjligt i sökresultaten hos sökmotorer som Google. Bra arbete leder också till bättre och mer relevant innehåll för dina besökare – vilket ökar chansen till konvertering.I den här artikeln:
- När ska du starta sökmotoroptimering?
- Design
- Producera unikt innehåll
- Fascinerande innehåll
- Titlar, beskrivningsfält och bildtitlar
- Detta med länkar
- Uppdatera ofta
- Svek
- Vikten av tålamod
1. Börja nu, sluta aldrig
Du har inte påbörjat sökmotoroptimeringen av din webbplats än? Ingen fara! Tveka inte, bara börja. Det finns många små och stora sätt att förbättra din Google-ranking. Du kan alltid börja i det små och arbeta dig uppåt. Läs den här artikeln så har du en bra grund att stå på! SEO är något du behöver jobba med hela tiden. Det går aldrig att bocka av. Så fort du är alltför nöjd med den aktuella situationen kommer konkurrenterna att börja skicka dina viktiga sökord till dig. Så börja utveckla webbplatsinnehåll idag och sluta aldrig, först då har du en chans att ranka bättre än andra.2. Planera din sökmotoroptimering
Innan du börjar SEO för din webbplats måste du planera och skapa en strategi. Då slipper du göra dubbelarbete och du har något att basera din optimering på.Analysera konkurrensen
Vi förutsätter att du är en revisionsbyrå i Uddevalla. Du vill vara den första när folk googlar “bokföring”, det vill alla i branschen. Man måste börja med att vara realistisk. När du satsar på ordet ”bokföring” konkurrerar du med hela Sverige – konkurrensen blir tuff. För att göra bra ifrån dig på Google måste du vara nisch. Därför är det bra att börja lokalt. Finns det många andra redovisningskontor i Uddevalla? Några som är större än du? Hur fungerar andra? Vilka ord förekommer de i? Vad gör de bra på sina webbplatser? Håll koll på tävlingen så blir det lättare att tävla. Dessutom känner Google igen var de som söker befinner sig. Om någon är i Uddevalla och söker med ordet “bokföring” är det troligt att du kommer på den om du har optimerat din sida för Uddevalla och registrerat dig hos Google Business där.Vilka sökord ska du fokusera på?
Fundera på vilka ord du vill framträda med. Vad kan dina potentiella kunder leta efter? Hur hittar du dig själv på Google? Föreställ dig själv i dina kunders situation. Till exempel kan den som söker hjälp med bokföring i Uddevalla söka på “redovisning i Uddevalla”, “hjälp med bokföring i Uddevalla” eller “redovisningskontor i Uddevalla”. Du kan förbättra dig själv genom att satsa på sökord relaterade till de mer specifika tjänsterna du erbjuder. Det är lättare att ranka högt på ord som färre investerar i.Läs också: 5 effektiva tips för att välja rätt sökord
3. Producera unikt innehåll
Ge besökaren värde och en anledning att återvända
Google märker när unikt innehåll produceras och belönar webbplatser som konsekvent publicerar det. Därför är det fördelaktigt att ge dina besökare värdefullt värde (att skriva artiklar, tips, branschnyheter) inte bara för dina besökare utan även för din ranking på Google. Kopiera inte andras texter eller guider. Den som skriver artikeln först kommer att se Google som den ursprungliga källan och bli extra värdefull. Bra innehåll ger också besökarna en anledning att komma tillbaka och deras chans att bli kund ökar.Skriv sökmotoroptimerade texter
Texterna du skriver är en av de viktigaste sakerna som Googles robotar tittar på när de bestämmer var de ska rankas i sökresultatlistan. Här är några snabba tips för SEO-optimerade texter:- Använd dina nyckelord och sökfraser regelbundet i texter och titlar, en bra riktlinje är ca 1-2 gånger per 100 ord.
- Börja en mening med ett nyckelord.
- Skriv minst 300 ord.
Läs även: Så här skriver du sökmotorvänliga texter till din webbplats
Använd undersidor
Arbeta på olika undersidor för olika webbplatsinnehåll. Skapa en undersida för varje tjänst och varje tips eller guide du tar fram. Då kan du beskriva exakt den tjänsten eller tipset mer i detalj utan att prata för mycket om andra saker och optimeringen blir mer exakt. Detta sätt att arbeta blir tydligare för både sökmotorer och besökare (inklusive dig själv!).SISTA INlägg
- Svenskar och internet 2022
- Nya ansikten på Ready Digital
- B2B-marknadsföring – Saknar du möjligheter online?
- Den kompletta guiden: trender och viktiga förändringar
- Tappa inte din digitala närvaro under semestern
KATEGORIER
- Innehåll
- Digital marknadsföring
- Digital strategi
- Omvandling
- Nyheter
- Flerkanaligt
- VAD
- Sociala media
- Sökmotoroptimering
- Tech
- Hemsida
- Webbutik
Eller så kan du ta det lugnt och låta oss göra jobbet
Vi har jobbat med sökmotoroptimering länge och vi vet hur vi ska nå resultat. Vi börjar med en detaljerad analys av nuläget och fortsätter därifrån med till exempel kontinuerligt arbete eller individuellt arbete. Kontakta oss så sätter vi igång!4. Gör ditt innehåll intressant
En viktig del av sökmotoroptimering, som kanske inte kommer att tänka på först, är att skapa intressant innehåll. Engagerande innehåll är innehåll som besökare vill konsumera under lång tid, interagera med och dela med sina vänner. Gör ditt innehåll intressant, spännande, spännande, underhållande eller spännande. Ju längre dina besökare stannar och ju mer de interagerar, desto bättre rankas ditt innehåll i Googles ögon. Intressant innehåll hjälper dig att rankas högre för dina sökord.Fokusera på människor
Paradoxalt nog handlar SEO inte om att optimera din webbplats för sökmotorer, utan om att optimera den för de människor som besöker den. Googles uppdrag är att ge sina besökare den mest relevanta informationen baserat på deras sökningar. Se till att din webbplats innehåller riktigt bra innehåll som matchar de sökord du vill synas för. Då vill Google ranka dig högt i sökresultaten. Fokusera främst på människor, inte sökmotorer.Sprid ditt innehåll
Intressant innehåll som ingen ser är ganska värdelöst. Folk hittar inte ditt innehåll automatiskt. Ibland behöver du hjälpa Google att få fler att se ditt innehåll. Använd alla dina tillgängliga kanaler för att marknadsföra det bästa innehållet på din webbplats. Lägg upp på sociala medier, skicka ett nyhetsbrev eller länka till det i en kommentar på forumet. Fler läsare = mer engagemang = bättre ranking i Google!Vill du veta hur du rankas på Google idag? Gör ett SEO-test och testa din målsida här!
5. Titlar, innehållsbeskrivningsfält och bildtitlar
Sökmotoroptimerade titlar
För att din text ska ha en tydlig struktur och vara lättläst bör du dela in dem med rubriker. Rubriker hjälper Google att se vad som är viktigast på sidan och vad den handlar om. Använd dina viktigaste sökord och fraser i titlarna, och kom ihåg att en titel som “Välkommen till oss” inte innehåller några ord som någon kan tänkas söka efter. Varje undersida på din webbplats bör ha en huvudrubrik (H1). Det är den viktigaste titeln som visar Google och besökare vad sidan handlar om. Separera långa textstycken med underrubriker (H2–H6). Precis som när man skriver ett vanligt dokument!Titel och beskrivning – Lär dig dina metabeskrivningsfält
För varje undersida kan du ange olika beskrivningsfält som används för att visa Google vad sidan handlar om. Du kan vanligtvis ställa in detta i verktyget på din webbplats. Titel En kortfattad titel för sidan. Visas i blått i Googles resultat och högst upp på webbläsarfliken. Bör vara mindre än 70 tecken för att passa Google (egentligen inte ett fast numeriskt värde, utan bredden – som också ändras från tid till annan). Beskrivning (beskrivning) Beskrivning är texten som visas under rubriken i Google. Det finns plats för lite fler karaktärer här, runt 160. För närvarande påverkar det inte rankningen i sig, men är viktigt för att få in en besökare. Inkludera dina viktigaste sökord, men skriv inte bara ord, skriv en riktig mening. Texten ska få läsaren att vilja klicka för att läsa vidare, men den ska inte vara vilseledande. Sidan de landar på bör innehålla vad de förväntar sig.Läs även: Så optimerar du din webbplats med SEO med relevant metadata
Ge din bild ett namn
För att Google ska “se” vad dina bilder representerar måste du namnge dem. Filnamnet på bilden direkt på din mobiltelefon eller kamera är vanligtvis något i stil med “DSC1192.jpg”, ändra det till “vad-bilden-forestaller.jpg”. Lägg också till alternativ text och titel via hemsidans verktyg. Detta gör dina bilder sökmotoroptimerade och hjälper dig att komma högre upp på Google och synas även i bildsökningar.Läs också: Så här hanterar du bilder på din webbplats
6. Arbeta med olika typer av länkar
Länkar är en viktig del av din webbplatss SEO. Fokusera i första hand på interna länkar och länkar till din webbplats från andra webbplatser.Interna länkar visar Google vad som är viktigt
Ett annat sätt att visa Google vilket innehåll på din webbplats som är viktigast är genom interna länkar. Vilka sökord är viktigast för dig? Sidor som i första hand innehåller sökord som du vill länka till från text på andra sidor på webbplatsen. Interna länkar guidar även dina besökare genom webbplatsen. I slutet av varje text ska det finnas en länk som tar dem till nästa plats. Vilka är dina viktigaste undersidor där det är mest troligt att de blir kunder? Se till att du skapar relevanta länkar från dina texter till dessa sidor för att öka chansen för intresseanmälningar.Länkar till och från andra webbplatser ger resultat
Något Google gillar mycket är en webbplats som många andra webbplatser och bloggar länkar till. Det bör visa att innehållet på den webbplatsen är tillräckligt intressant för att delas med andra. Försök att få din webbplats länkad till andra relevanta webbplatser och du kommer att se din position i Google förbättras. Ett sätt att få länkar kan vara att skriva bra innehåll som andra tycker är värdefullt att länka till på sina hemsidor. Kom också ihåg att länka till andra (relevanta!) sidor – det är en mångårig myt att det skulle vara något negativt.7. Uppdatera din webbplats ofta
En ofta uppdaterad webbplats är mer engagerande än en statisk webbplats. Ju oftare du skriver artiklar, nyheter, guider eller lägger till nya tjänster och produkter, desto bättre kommer du att göra det i sökmotorerna. Att producera nytt innehåll skapar ofta en uppåtgående spiral: besökare vill komma tillbaka och dela innehåll = detta skapar fler besökare, Google upptäcker att webbplatsen är aktiv och ger dig en bättre position = vilket i sin tur skapar fler besökare, upptäcker Google att du har fler besökare , som stannar längre på hemsidan = fler besökare.Läs också: 5 skäl att uppdatera din webbplats ofta
8. Fuska inte, det kan skada dig i längden
Google har i princip monopol på svensk söktrafik. Om Google betraktar dig som en bedrägeri och tar bort din webbplats från sökresultaten kan det få riktigt svåra konsekvenser. Chansen att Google ser dig som en bedragare är inte stor, men du kan skydda dig själv genom att följa deras kvalitetsriktlinjer . Här är några av dem:- Överlappande innehåll. Använd inte innehåll från andra webbplatser utan att tillföra värde. Använd inte samma innehåll på flera undersidor. Om samma innehåll behöver visas på mer än ett ställe (t.ex. en onlinebutik där samma produkt kan finnas i olika kategorier), berätta för Google vilket som är originalet (kontakta oss så hjälper vi dig att ta reda på det. lite för lång).
- Dåliga länkar. Undvik att köpa eller byta ut irrelevanta länkar till din webbplats i ett försök att öka din Pagerank.
- Dolda texter/länkar. Dölj inte text eller länkar på en webbplats som bara sökmotorer kan se, inte besökare.
- Fyllda nyckelord. Överanvänd inte sökord. Exempel: Vi säljer cyklar. Om du är intresserad av cyklar, besök vår butik där du kan köpa både herrcyklar, damcyklar och barncyklar.
9. Ha tålamod
Sist men inte minst: ha tålamod! SEO-arbete ger sällan resultat direkt, det kan ta veckor eller till och med månader innan du börjar skörda frukterna av ditt arbete. Om din webbplats är nyskapad blir denna ännu mer framträdande eftersom Google “litar på” fler webbplatser som har funnits länge. Det är därför du ibland kan se dina konkurrenter ranka högre än du för vissa sökord, även om din webbplats verkar mer SEO-optimerad. Håll is i magen, tålamod är en viktig egenskap om du vill nå resultat.Sammanfattning av grundläggande SEO-arbete
- Planera din sökmotoroptimering genom att analysera konkurrenterna och välja lämpliga sökord att fokusera på.
- Producera unikt och intressant innehåll för dina besökare regelbundet. Se till att texterna du skriver är sökmotoroptimerade och finns på deras egna undersidor.
- Lär dig knepen med SEO-vänliga titlar och bilder och ange beskrivningsfält på varje undersida.
- Arbeta med länkar både internt och externt för att stärka din position.
- Uppdatera din webbplats så ofta som möjligt för att ge besökarna en anledning att återvända och för att visa sökmotorer att sidan är aktiv.
- Fuska inte, ha tålamod så får du bättre resultat i längden.