Din SEO-tjänst, etisk SEO och konkurrentövervakning

När ett företag genomför ett sökmotoroptimeringsprogram, oavsett om det utförs internt eller outsourcas till en SEO-tjänst, fokuseras den största delen av uppmärksamheten (och med rätta) på företagets webbplats. Detta är den ena aspekten där det finns en känsla av kontroll – när en webbplats väl släpps ut i naturen måste företaget se hur dess webbplats klarar sig mot alla andra webbplatser där ute, om de andra webbplatserna använder etisk SEO-taktik eller inte.

Bortsett från ändringar som gjorts på företagets webbplats, är antagandet ofta att företaget och, om det använder en, dess SEO-tjänst, har noll kontroll över vad som visas i sökmotorernas resultat. Detta är dock vanligtvis inte fallet. Ofta kan du eller din SEO-tjänst ha en direkt effekt på sökmotorernas resultat genom att övervaka dina konkurrenter och rapportera dem till de stora sökmotorerna när SEO-teknikerna som används på deras sida faller utanför vad som populärt kallas etisk SEO. (Observera att även om jag anser att ordet “etisk” slängs runt för ofta, har “etisk SEO” blivit standardfrasen för att beskriva vita hatt-tekniker, och så är det den frasen jag använder i hela artikeln.)

Primära konkurrenter

Till att börja med, låt oss definiera konkurrenter. Nästan varje företag har åtminstone en handfull andra företag som det anser vara primära konkurrenter – de som säljer samma produkter och tjänster, som är av liknande storlek och så vidare. Det är viktigt att SEO-ansträngningarna (eller bristen på sådana) hos dessa konkurrenter, oavsett om de använder etiska SEO-tekniker eller inte, övervakas rutinmässigt. Om de inte har anlitat en egen SEO-tjänst, eller om de inte har börjat göra SEO internt alls, kommer du att känna dig lugn och veta att användningen av den här kanalen, för tillfället, är din. Om dina konkurrenter börjar en SEO-kampanj, med eller utan en extern SEO-tjänst, kan du lära dig mycket om deras försäljnings- och marknadsföringstaktik genom att utvärdera de nyckelfraser som de riktar in sig på.

Dina onlinekonkurrenter

Det är viktigt att komma ihåg att det är osannolikt att sökare bara kommer att bestämma mellan dig och de primära konkurrenterna du har listat. De kommer att överväga alla företag som matchar deras specifika behov och som dyker upp för deras sökterm. Det är därför dina kriterier för en konkurrent online bör breddas till att omfatta alla företag som erbjuder produkter eller tjänster som din som överträffar dig för någon av dina riktade nyckelfraser. Om din interna personal eller din SEO-tjänst inte bara kontinuerligt övervakar dina sökmotorpositioner utan också analyserar företagen som visas ovanför dig i sökresultaten, kan du ofta identifiera framtidsinriktade konkurrenter som du tidigare inte var medveten om – dina primära konkurrenter av morgondagen.

Kränkningar

Detta för oss till nyckelfrågan om etisk SEO. Sökmotoroptimering är fortfarande ett väldigt nytt koncept för de flesta företag. Även de mest respekterade företagen kan göra misstag på den här arenan, antingen genom att välja fel SEO-tjänst, eller genom att helt och hållet försöka undvika att anlita en SEO-tjänst genom att ta in den med välmenande men okvalificerade personer. Till exempel togs BMW:s tyska webbplats nyligen bort tillfälligt från Googles index för användning av dörröppningssidor – något som inte anses vara en etisk SEO-praxis. Det är naturligt att dina konkurrenter inte heller är immuna mot överträdelser.

Dåliga företag

Det finns mycket anmärkningsvärda exempel på annars smarta och etablerade företag som anlitar en SEO-tjänst som försätter dem i en sämre situation än innan de drev SEO – genom att till exempel få sin sida borttagen från stora sökmotorer för att ha brutit mot motorns användarvillkor. För inte så länge sedan fanns det ett väl omtalat exempel där de flesta av kunderna till en SEO-tjänst i Las Vegas straffades. Nästan alla kunder hävdade att de inte informerades om att företaget inte utövade etisk SEO och att de därför var i riskzonen.

SEO-företag är generellt uppdelade i två läger – de som kallas “White Hats” (de som använder etisk SEO-praxis och aldrig medvetet kommer att bryta mot en sökmotors användarvillkor) och de som kallas “Black Hats” (de som inte använder etisk SEO) praxis och som kommer att försöka reda ut de senaste algoritmerna och utnyttja eventuella kryphål för att uppnå ranking till varje pris). Inget av tillvägagångssätten är ogiltigt – det är inte mot lagen att bryta mot användarvillkoren för en sökmotor. Dessutom kan svarta hatttekniker vara ganska effektiva. Taktiken är dock riskabel, och alla som anlitar en SEO-tjänst som bär en svart hatt och inte använder etiska SEO-praxis bör definitivt informeras om denna risk i förväg.

Interna resurser

Företag frestas ofta att undvika att anlita en SEO-tjänst genom att utföra SEO internt, och projektet faller nästan alltid på en redan överbelastad IT-avdelning. Problemet med att närma sig SEO från ett strikt tekniskt tänkesätt är att de strategier som används, såsom sökfraserna, inte nödvändigtvis kommer att vara i linje med målen för marknadsförings- och försäljningsavdelningarna. Dessutom kommer en IT-resurs vanligtvis att närma sig SEO ur en rent teknisk synvinkel, utan att vara medveten om etiska SEO-praxis, och detta kan leda till problem. Bestraffning är en mycket verklig möjlighet, och det är svårt att komma tillbaka till ett index när din webbplats väl har tagits bort.

Övervakning

En grundlig SEO-tjänst kommer att övervaka inte bara den handfull konkurrenter som du anser vara avgörande utan också de webbplatser som visas högre än du för någon av dina valda sökfraser. Detta kan vara något kontroversiellt, särskilt för alla SEO-tjänster eller webbansvariga som använder taktik som är förbjuden enligt sökmotorernas användarvillkor. Men många White Hat SEO-tjänsteföretag anser att det är en skyldighet för sina kunder att rutinmässigt övervaka webbplatserna för alla konkurrenter som finns på motorerna för att vara säker på att de använder etiska SEO-tekniker.

Det finns en anledning till att varje större sökmotor har ett formulär för att rapportera webbplatser som inte använder etisk SEO-taktik och som bryter mot användarvillkoren så att dessa webbplatser kan straffas eller tas bort. Spamfilter kan inte fånga upp alla överträdelser utan att också ta bort ett stort antal bra webbplatser. Sökmotorer förlitar sig på att deras användare hjälper dem att hålla sina index rena och fria från webbplatser som inte använder etisk SEO-taktik. Det finns många metoder för att spamma en motor – alldeles för många för att listas. Men en bra SEO-tjänst vet inte bara vad alla dessa tekniker är utan vet hur man identifierar dem när den ser dem så att de kan rapporteras till motorn korrekt.

Slutresultatet

Affärer är affärer, och dina intressen går ofta direkt emot dina konkurrenters. När du rapporterar en webbplats som inte använder etisk SEO är det mycket troligt att den tas bort. Det betyder att det finns ett företag mindre som du behöver oroa dig för på onlinearenan, åtminstone för närvarande. Om webbplatsen i fråga överträffade din, får du också den extra fördelen av att se din ranking förbättras när de överträdande sidorna tas bort – givetvis förutsatt att du använder etiska SEO-tekniker och själv undviker överträdelser, eller så kanske du rapporterad av en konkurrent till dig eller dess SEO-tjänst!

Motorn gynnas också av att användare rapporterar överträdelser. Motorer gillar inte att folk försöker lura sina index, eftersom det då kan dyka upp sidor för särskilda söktermer som faktiskt inte är relevanta för dessa termer. Det är uppenbart att sökmotorer förstår denna fördel – om motorerna trodde att de kunde rensa bort all skräppost själva, skulle de inte tillhandahålla ett rapporteringssystem. Att stödja ett sådant system är trots allt inte gratis. Riktiga personer som är anställda av motorn måste besöka de kränkande sidorna för att bekräfta att de inte använder etisk SEO-taktik.

I det anmärkningsvärda exemplet som citerades tidigare av företaget som fick de flesta av sina kunder straffade, citerades ägaren av SEO-tjänsten i fråga för att säga: “Google kan kyssa mig. Det här är vilda vilda västern.” Han kan ha rätt – kanske är det vilda vilda västern. Men det finns ett helt gäng nya sheriffer i stan – och de bär vita hattar.