De åtta viktigaste teknikerna för webbplatsoptimering.

Är det här något du skulle vilja göra? Fokusera på grunderna i SEO. Ta reda på hur du använder de bästa teknikerna och optimerar din webbplats för framgång.

Google brukade använda 200 rankningsfaktorer för att bestämma SERPs förr i tiden (cirka 2009).

Under de senaste tio åren eller så har mycket hänt.
Något har dock inte förändrats?
Det är onödigt att oroa sig för varje rankningsfaktor.
Det finns vissa faktorer som är mycket viktigare än andra.
Du kan fortfarande lyckas om du håller dig till grunderna för sökmotoroptimering.

Det här inlägget kommer att gå in i detalj om var och en av dessa faktorer och hur de kan optimeras.

Mobile-First

I mars i år började Google rulla ut sitt mobilförsta index. Innan den officiella lanseringen antog smarta marknadsförare en mobil-först-strategi.

Danny Sullivan, Googles direktör för produkthantering, säger:

För att en webbplats ska rankas högre i sökresultaten behöver den inte vara mobilanpassad eller responsiv. Det är möjligt att indexera sidor som inte har en mobilversion även om de inte dyker upp i sökresultaten. “Det är dock på tiden att anamma den mobila plattformen:)”

Det är viktigt att du gör din webbplats mobilanpassad genom att följa dessa grundläggande riktlinjer:

Gör din webbplats responsiv, vilket innebär att den kan visas på alla enheter, inklusive stationära datorer, smartphones och surfplattor.

När du använder en responsiv design, skala alltid dina bilder, särskilt för mobilanvändare.

Metatitlarna bör vara korta och raka. Mobila enheter gör det mycket lättare att läsa dessa texter än en stationär eller bärbar dator skulle göra.

För att ge besökarna en smak av vad du har att erbjuda, undvik att använda popup-fönster som döljer ditt innehåll.

Det är möjligt att komma undan med mycket mindre på en smartphone. Långformat innehåll är inte alltid lika med mer trafik och bättre ranking i dagens mobila första värld.

Dölj inte eftersom du använder en mobil enhet. Användare och sökmotorer ska kunna komma åt samma information.

Sökmotoroptimering (SEO)

Vissa människor tycker att idén med teknisk SEO är lite skrämmande. En SEO-revision är inte längre en skrämmande uppgift, tack vare de många SEO-verktyg som står till vårt förfogande. För att få ut det mesta av informationen som tillhandahålls måste du dock veta hur du analyserar den och använder den effektivt.

För att börja, ta en titt på följande:

  • Se till att din webbplats är mobilanpassad innan du startar den.
  • Verifiera och åtgärda eventuella fel i form av statuskoder.
  • Kontrollera att robot.txt är fri från misstag. Vid behov, utför optimeringar.
  • Gå till Googles Search Console och se om din webbplats har indexerats. Identifiera och åtgärda eventuella problem som kan uppstå.
  • Fixa titeltaggar och metabeskrivningar som är desamma.
  • Verifiera informationen på din webbplats. Ta en titt på Google Analytics statistik. Förbättra eller beskära innehåll som inte ger bra resultat.
  • Återställ funktionaliteten för eventuella trasiga länkar. Dessa är dåliga för användarens upplevelse, såväl som för din sökmotorranking.
  • Använd Google Search Console för att skicka en XML-webbplatskarta.

Viktig information för din webbplats

Målet med detta Google-projekt är att identifiera och mäta de mest kritiska aspekterna av en välfungerande webbplats. Det är viktigt att ge bästa möjliga service till kunden. Signalen “Sidupplevelse” kommer att vara en rankningsfaktor i Googles kärnalgoritm från och med 2021.
“The 2020 Core Web Vitals” bygger på “laddningsupplevelse, interaktivitet och visuell stabilitet för sidinnehåll”, enligt Google.

  • Var och en av följande mätvärden:
  • Unika aspekter av användarens upplevelse lyfts fram.
  • Är mätbar och kvantifierbar så att utfallet kan mätas objektivt.
  • Core Web Vitals mätverktyg

Mäter mobil- och datorprestanda och ger förslag på förbättringar med PageSpeed ​​Insights.

Googles automatiserade verktyg med öppen källkod för förbättring av webbsidors kvalitet, Lighthouse. Förutom vissa SEO-kontroller har den flera funktioner som inte finns i PageSpeed ​​Insights.

Det finns en ny Core Web Vitals-rapport i Google Search Console, som visar URL-prestanda efter status, statistiktyp och URL-gruppering.

Användarens mål

När det gäller att rangordna för ett specifikt sökord är att skriva “bra innehåll”, optimera det och få pålitliga länkar bara de första stegen.

Med Keyword Hero kan du låsa upp (medföljer ej)

I GA kan du se specifika resultatstatistik för vart och ett av dina organiska sökord. Ett förpliktande försök. Du kan när som helst säga upp ditt avtal. Exceptionell hjälp från en erfaren proffs. Snabb och enkel installation. I framtiden kommer Googles kärnalgoritm att inkludera mer maskininlärning och djupinlärning.

Googles yttersta mål är att förstå sammanhang och visa sökresultat baserat på användarens avsikt. Detta kräver en större betoning på djupgående sökordsforskning och urval.

Bara för att vara tydlig så finns det vissa i termer och fraser som det helt enkelt är omöjligt att ranka högt för.

Sökmotorer visar bara resultat för sökord som är relevanta för deras sökfrågor. Titta på aktuella rankade webbplatser och fraser innan du lägger ner tid och ansträngning för att ranka för en fras. Det finns en god chans att din webbplats och målsida inte rankas bra om de inte liknar de som redan finns där.

Webb 2.0/Sociala medier

44 zettabyte data kommer att skapas varje dag i slutet av året, enligt uppskattningar. Som jämförelse är det cirka 8,48 biljoner låtar eller 1 440 år av HD-video varje dag.

Allt eftersom tiden går kommer utmaningen att bryta igenom röran att bli svårare och svårare.

Som ett resultat av detta:

  • Skapa ett resurscenter för ditt innehåll som ett centralt nav. Sätt ihop en blandning av informativt, pedagogiskt och underhållande innehåll för ditt nav av resurser.
  • Sammanfläta dina “talade” artiklar med artiklarna i ditt resurshubb.
  • Din resurs bör finnas med i nyhetsartiklar som länkas till av annat relevant innehåll.
  • Marknadsför dina nyheter på sociala medier för att få ut ordet.
  • Marknadsför ditt innehåll på sociala medier genom att kapa populära ämnen som är relevanta för ditt innehåll.
  • Använd kameran på din smartphone. Det är mer sannolikt att bilder och videor delas och visas än bara text.
  • Uppdatera innehåll som inte längre är relevant eller populärt.

Schema

Ett “rikt utdrag” är en förbättrad beskrivning som visas i sökresultaten när schemamärkning läggs till på en webbsida. Alla de stora sökmotorerna, som Google, Yahoo, Bing och Yandex, tillåter användning av mikrodata i sina resultat.

Den verkliga fördelen med schema är att det ger sammanhang till en webbsida och förbättrar användarupplevelsen när man söker efter en specifik term. Schema har ingen effekt på sökmotorernas ranking.