Topplacering på sökmotorerna

Det krävs alltså en hel del engagemang för att få en webbsida eller blogg att klättra på sökmotorerna. Att registrera sig på sökmotorerna är en förutsättning och det första man ska göra. Dock ändrar de stora sökmotorerna ständigt villkoren för hur det ska gå till att nå första sidorna. De ändrar de så kallade algoritmerna, de matematiska formlerna som sökrobotarna går efter för att ranka sidorna online. Anledningen att de gör så är att förhindra att vissa aktörer lägger vantarna på första placeringarna i topp hos sökmotorerna. En topplacering är kostnadsfri och då är det naturligtvis den alla som äger en webbsida vill åt.

Ovanför och vid sidan av de kostnadsfria placeringarna, den så kallade organiska rankingen, ligger de betalda och sponsrade annonserna. Det är dem som sökmotorerna tjänar pengar på. Om de som äger webbsidorna då knäckt nöten och kommit på hur man rankar högt i den organiska placeringen så säljer ju inte sökmotorerna några annonsplatser. Utan annonsförsäljning tjänar sökmotorerna inga pengar och det är detta de vill förebygga genom att ständigt förändra formlerna för hur man når topplaceringarna online.

Ett sätt att hålla sig i topp är att uppdatera sin sajt ofta och att få länkar utifrån andra sajter. Det är det säkraste tipset för dagen vad gäller toppranking på sökmotorerna. När man lägger upp ständigt nya inlägg ser sökmotorerna att sajten är aktiv vilket gillas av motorerna. Att få länkar från andra sajter räknar sökmotorernas robotar som rekommendationer och då skjuter de upp den sida som många andra sajter rekommenderar.

Ett knep man kan använda sig av som bloggare är att man pekar mot och rekommenderar sina egna sajter från alla sina respektive bloggar. Låter det tungt? Ja, det krävs en hel del jobb bakom en sån här strategi men har man väl lyckats hamna i topp på sökmotorerna så kan det löna sig.

 
 

About the author

More posts by