När du skriver dina blogginlägg eller bygger upp en webbsida eller överhuvudtaget bygger på någonting online som du vill att människor ska se behöver du tänka på hur du bygger upp ditt budskap. Att du registrerat dig på sökmotorerna är naturligtvis självklart. Det är en förutsättning och har du inte gjort det så behöver dina besökare känna till din exakta webbadress för att hitta till din webbsida.

Du behöver även tänka på vad som är det viktiga i ditt budskap. Vad är ditt centrala sökord? Vad kommer dina potentiella besökare att söka efter online? Detta sökord behöver du vaska fram annars kommer du att förvirra sökmotorerna och de kommer inte att förstå syftet med din sida.

När du vaskat fram ditt centrala budskap bör det sökordet framgå i titeln på din webbsida eller ditt blogginlägg och det bör även ingå i sidans url som är den adress som inlägget kommer att få. Sökordet bör även ingå i metataggen som är det budskap man ser på sökmotorernas sökresultat. Har du nämnt sökordet på dessa tre ställen så är det viktigaste grundarbetet gjort. Då är du en god bit på väg.

Så fort du skrivit ett nytt inlägg eller lagt till ett nytt innehåll och uppdaterat bör du låta sökmotorerna veta det på nytt och även pinga din blogg. Du bör även besöka din feed och undersöka vilka inställningar du har på den så att du underlättar för de läsare som främst prenumererar på feeds. Det finns tusen miljoner olika tips och tricks du kan ägna dig åt för att din sajt ska nå ut till nya besökare. Vissa tycker att detta är det roligaste som finns medan andra hellre överlåter arbetet med den egna webbsidan och marknadsföringen online till andra. Det finns ju folk som jobbar med sånt här hela dagarna.