Sociala media i marknadsföringen

När det gäller att sprida sitt innehåll online och dra besökare till sina webbsidor, bloggar och erbjudanden måste man vara aktiv online. Sköter man detta kan man till och med bygga en karriär på enbart sin bloggnärvaro genom att marknadsföra affiliatelänkar och erbjudanden. Vad som behövs för att lyckas med sin internetnärvaro är att sprida medvetenheten om den egna närvaron och locka besökare till sidan.

Ser man krasst på detta med internet så handlar mycket om “mig, jag och mitt”. Det gäller inte alla som håller igång på sociala media, absolut inte, men för en del är aktiviteten på social media ett sätt att locka besökare in på den egna webbsidan och hade det inte varit huvudsyftet med närvaron på sociala media så hade de aldrig varit aktiva där. Poängen är att oavsett vilka avsikter man har så är social media är väldigt användbart när man vill sprida sina länkar till sidor man vill ha besökare till.

Att marknadsföra sin webbsida är A och O även om det kan upplevas som tidskrävande, men det finns hjälp att få. Det finns flera program man kan använda för att sprida sina webbsidor och dela sina bilder och filer online. Hootsuite heter ett av programmen. Där lägger man in alla sina sociala nätverk och sprider sina länkar till alla nätverken med ett knapptryck. Mycket smidigt. Det finns flera andra program med liknande funktioner. Buffer är en annan variant och Socialbakers är ytterligare en plattform för att effektivisera sina sociala mediauppdateringar.

Via dessa program kan man lägga upp scheman för sina inlägg vilket gör att man kan lägga upp en lång rad länkar när inspirationen är på topp. När du engagerar dig i sociala medier bör du göra det på ett trevligt och naturligt sätt även om din baktanke är att locka nya besökare till din sajt.

 
 

About the author

More posts by