Idag finns det massvis med sätt att driva kunder till sin webbplats. Ett av de mest effektiva är att arbeta med konverteringsoptimering. Detta går ut på att få de besöker som är inne på din hemsida att bli till kunder. En förkortning för detta är CRO vilket står för Conversion Rate optimization. CRO går hand i hand med sökannonsering och SEO.

Konverteringsoptimering – vad är det?

När man arbetar med konverteringsoptimering så är det viktigt att ha tydliga mål för vilket resultat som koverteringsoptimeringönskas. Vad är det man vill att besökaren ska göra? Vad är målet med detta och hur kan vi mäta det? Det hela går helt enkelt ut på att man ska få besökarna att göra det man vill att de ska göra på sin sajt. Det är därför viktigt att man har en tydlig bild av vad detta är. Vill man att de ska registrera sig till ett nyhetsbrev? Vill man att de ska bli medlemmar på sajten? Eller vill man att de ska handla av de produkter som visas på din hemsida?

Att börja med konverteringsoptimering

Som vi nämnde ovan så behöver man först och främst ha en tydlig bild av vad målet med optimeringen är. Sedan gäller det att definiera sajtens besökare och vad de är ute efter. Genom att spåra vad en besökare gör på din sajt så kan man få bättre förståelse av vad som gör att besökaren inte går vidare eller inte handlar något. Detta görs med så kallad A/B splitt test. Det går till på så sätt att du exempelvis skapar två olika versioner av din sajt. Det kan innebära väldigt små olikheter, till exempel att köp-knappen är röd på ena versionen och grön på andra versionen. Sedan gör man så att hälften av alla besökare kommer att komma in på ena versionen av din hemsida och den andra hälften av besökarna kommer att se den andra versionen av hemsidan. Sedan kan man med hjälp av konverteringsoptimeringsprogram se hur besökarna har betett sig under sitt besök på din hemsida och jämföra de två olika versionerna. Gav den andra versionen av din hemsida fler kunder är den första? Då är det ganska tydligt att den det är den andra versionen som bör användas för alla besökare i framtiden. Tänk dock på att få in data från tillräckligt många kunder innan du bestämmer vilken version som är bäst. Att ändra om något från ett resultat som du samlat in från totalt 26 besökare är inte mycket att gå på. Det gäller att se en skillnad mellan en stor mängd kunder. Har du inte redan många besökare på din webbplats är det därför en bra ide att låta testen ligga uppe under en längre period för att verkligen få korrekt data.

Har du fler än två olika alternativ du vill testa så kan du lägga upp ytterligare versioner av din hemsida. Tänk dock på att data blir lättare att tyda av färre alternativ än om du har massor av olika versioner uppe. Man får använda sig lite av sunt förnuft och logiskt tänkande. Man behöver inte testa alla färger som finns på köp-knappen. Välj ut ett par färger utifrån hur resten av hemsidan ser ut. Har du mörkblå bakgrund så kanske du inte ska ha en svart knapp då den antagligen inte kommer att synas särskilt bra.

CRO är ett väldigt effektivt sätt att få besökarna på din sajt att göra det du vill att de ska göra. CRO, SEO och SEM är dock skilda saker. Det mest effektiva är självklart att implementera alla tre i din affärsplan. Det kommer att bidra till fler besökare som blir till fler kunder. Att investera detta i ditt företag är alltså en mycket god ide. Vill du lära dig mer om detta område så kommer vi att fördjupa oss om detta i vår blogg. Där tar vi även upp andra viktiga områden när det kommer till marknadsföring av din hemsida. Tekniken går hela tiden framåt och de olika strategierna ändras hela tiden, det är därför viktigt att hålla sig uppdaterad så mycket som möjligt om vad som händer och sker inom de olika områdena. Vi delar därför med oss av tips och trix som ska vara lättillgängliga och lätt att förstå för alla, oavsett tidigare erfarenhet inom området.